2 دسامبر 2023 - دیابت، یک نگرانی بهداشتی جهانی که از هر یازده بزرگسال یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد، و در سه دهه ی گذشته افزایش چشمگیری داشته است. دیابت نوع 1 و 2 هر دو منجر به نوسانات قند خون می شوند و خطر عوارض قلبی عروقی را تشدید می کنند. در حالی که کنترل رژیم غذایی، از جمله گنجاندن حبوباتی مانند نخود در رژیم غذایی به این افراد توصیه می شود، تاکنون میزان اثربخشی آن مورد بررسی قرار نگرفته است.

یک مطالعه ی جامع اخیر که توسط Nam T. و همکارانش در ژورنال Nutrients منتشر شد، تأثیر مصرف نخود بر سطح قند خون و نقش بالقوه ی آن را در مدیریت دیابت روشن کرده است.

در جستجوهای جامع محققان در چندین پایگاه داده ۱۲مطالعه ی واجد شرایط شامل ۱۸۲شرکت‌کننده شناسایی شد.نخود، که به دلیل غنای تغذیه‌ای‌ آن شناخته می‌شود، از نظر اثربخشی در کاهش سطح قند خون در بزرگسالان سالم یا دارای نرمال گلایسمی در این مطالعات مورد ارزیابی قرار گرفته بود.

محققان یک تحلیل مقایسه ای بین نخود با غذاهای مختلف از جمله گندم، سیب زمینی، پاستا، سس، پنیر، برنج و ذرت انجام دادند. نتایج متاآنالیز اثربخشی برتر نخود در کاهش سطح زیر منحنی قند خون((iAUC[1]  را در مقایسه با سیب‌زمینی و گندم برجسته کرد.

ویژگی های تغذیه ای نخود:

نخود دارای قابلیت هضم نشاسته کم، محتوای فیبر بالا و مقدار قابل توجهی پروتئین است.این ویژگی های تغذیه ای، همراه با اثرات هورمونی، به پتانسیل آن در کنترل قند خون کمک می کند.

در حالی که مصرف نخود مزایایی برای انسولین داشت، اهمیت آماری این مزایا در بین مطالعات که به مقایسه ی نخود با غذاهای مختلف پرداخته بودند، متفاوت بود.

نخود به عنوان یک جزء امیدوارکننده برای رژیم غذایی دیابتی ظاهر شد. این یافته ها بر غذاهای غنی از مواد مغذی بیش از کربوهیدرات های فرآوری شده، تاکید دارد.

این مطالعه بر پتانسیل نخود به عنوان یک مکمل ارزشمند برای مدیریت دیابت از طریق تأثیر آن بر کنترل قند خون تأکید می کند. این یافته ها اهمیت گنجاندن غذاهای غنی از مواد مغذی را در رژیم غذایی دیابتی ها نشان می دهد و نخود به عنوان یک گزینه مطلوب ظاهر شد. با ادامه ی افزایش نرخ جهانی دیابت، درک نقش مداخلات غذایی، مانند مصرف نخود، برای مراقبت جامع دیابت بسیار مهم است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/chickpeas-a-diabetes-friendly-dietary-addition-120976



[1] integrated area under the curve